Contacteer ons

Een wagen huren in het buitenland: 7 aandachtspunten

Een wagen huren in het buitenland: 7 aandachtspunten

Meer en meer mensen huren een wagen in het buitenland. Ze vertrekken met het vliegtuig of met de trein en huren een wagen ter plaatse. Waarop moet u letten bij het huren van een wagen? 7 nuttige tips

1. Vergelijk de prijzen, de offertes en de waarborgen

Neem vóór uw vertrek de tijd om de prijzen, de offertes en de voorwaarden van de autoverhuurders te vergelijken. Doe dit voldoende op voorhand. Dit zal u toelaten om meer keuze te hebben in de aangeboden voertuigen (op sommige toeristische plaatsen en in sommige periodes is het aantal beschikbare voertuigen beperkt), en om de prijzen en de voorwaarden te vergelijken tussen verschillende huurwagenbedrijven. Sommige luchtvaartmaatschappijen of touroperators bieden ook “fly & drive”-formules aan die financieel interessanter zijn dan de standaardtarieven van de autoverhuurmaatschappijen. Let wel op het feit dat tarieven die goedkoop ogen soms niet meer zo interessant blijken wanneer men de huurvoorwaarden en de prijs van de optionele waarborgen er aandachtig op naleest.

2.Verzekeringen en franchises

In Europa houdt de autoverhuur automatisch een verzekering in voor burgerlijke aansprakelijkheid (BA). Zo bent u gedekt voor materiële en lichamelijke schade die u aan derden berokkent. Let echter op, want veel verhuurbedrijven passen een (soms zeer hoge) franchise toe bij schadegeval. Bijkomende verzekeringen kunnen onderschreven worden om andere risico’s te dekken.

3. De waarborgen 

Bij het huren van een wagen, is de BA-verzekering inbegrepen. Vele autoverhuurmaatschappijen stellen bijkomende waarborgen voor. Over welke waarborgen gaat het?

  •  ALI (Additional Liability Insurance) & LIS (Liability Insurance Supplement) : verhoging van de BA-dekking tot een hoger bedrag.
  • CDW (Collision Damage Waiver) : omniumverzekering (casco, alle risico’s). Deze optie verhoogt de waarborg (met franchise) in geval van schade aan de huurwagen bij een ongeval waarvoor u aansprakelijk wordt gesteld. In sommige gevallen is deze waarborg automatisch van toepassing. De Super CDW (SCDW) biedt een omnium aan met een minder hoge franchise of zonder franchise.
  • LDW (Loss Damage Waver) : deze verzekering houdt de CDW-verzekering in, aangevuld met een waarborg tegen diefstal of vandalisme.
  • PAI (Personal Accident Insurance) of PI : een verzekering die een vergoeding inhoudt voor de inzittenden in geval van letsels of bij overlijden.
  • TP (Theft Protection) : diefstalverzekering of TDP (Theft and Damage Protection) : diefstalverzekering en verzekering tegen materiële schade aan het voertuig. De STP (Super TP) voorziet een diefstalverzekering met een lage franchise of zonder franchise.
  • PEP (Personal Effects Protection) en PEC (Personal Effects Coverage) : bagageverzekering.
  • PERSPRO/CCP (Carefree Personal Protection) : dekt de inzittenden en de bagage evenals de medische kosten in noodgeval.
  • UMP (Unsinsured Motorist Protection) : bijkomende verzekering in geval van letsels en/of overlijden veroorzaakt door een niet verzekerde derde of door een derde die vluchtmisdrijf heeft gepleegd.

De verhuurder moet u informeren over de waarborgen die inbegrepen zijn in de huurovereenkomst, over de uitsluitingen, het bedrag van de  franchise. Vraag hem zoveel mogelijk informatie bij het huren van de wagen. Zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan.

4. Oneerlijke contractuele voorwaarden

Sommige verhuurbedrijven bieden een FPO-optie aan (Fuel Purchase Option): ze factureren de prijs van een volle tankbeurt zodat u het voertuig kunt terugbrengen met een (bijna) lege tank. Pas hierbij wel op want de aangerekende prijs is meestal beduidend hoger dan de prijs die u zou hebben betaald indien u zelf in een tankstation had getankt. Indien deze optie automatisch deel uitmaakt van het contract, waardoor u niet de keuze hebt om ze al dan niet te onderschrijven, is er sprake van een oneerlijke voorwaarden. Sommige verhuurbedrijven leggen de betaling op via kredietkaart of rekenen herstellingskosten aan zonder voorafgaandelijk het akkoord van de klant te vragen. Ga dit na bij de verhuurmaatschappij vooraleer u het contract onderschrijft.

5. De controle van de staat van de wagen

Controleer altijd de staat van de wagen vooraleer u hem in ontvangst neemt. Doe deze controle met de verhuurmaatschappij ter plaatse door middel van een hiervoor bestemd document. Noteer nauwkeurig elke kras, bluts of andere schade of tekortkoming. Ga ook na of alle documenten van de auto en het verplichte veiligheidsmateriaal (brandblusser, veiligheidsdriehoek, fluohesje(s), …) in de wagen aanwezig zijn. Hetzelfde geldt bij de teruggave van het voertuig. Het is dus beter om de wagen terug te brengen tijdens de kantooruren van het verhuurbedrijf zodat de controle gelijktijdig door beide partijen kan plaatsvinden. Let er dus op dat het verhuurbedrijf contractueel niet als enige de staat van het voertuig mag controleren. Verlies ook niet uit het oog dat sommige verhuurcentra een toeslag aanrekenen indien u de wagen laattijdig of na de kantooruren terugbrengt.

6. Leeftijd en rijbewijs

Bij sommige autoverhuurmaatschappijen kan men pas een wagen huren vanaf de leeftijd van 21 jaar (en een rijervaring van 1 jaar). Andere leggen een speciale verzekering op aan jonge bestuurders tot 23 of 25 jaar of rekenen hen een meerkost aan. Informeer u hierover bij de verhuurmaatschappij. In sommige landen, in het bijzonder buiten Europa, zal u een internationaal rijbewijs moeten kunnen voorleggen.

7. Leef de verkeersregels na

Informeer u betreffende de geldende verkeersregels van het land dat u bezoekt en leef deze regels na. Bij een overtreding zal u aansprakelijk worden geacht en zal het autoverhuurbedrijf u de boete overmaken.

Autoverhuur en reisbijstand: wat is er gedekt?

Hebt u een bijstandsformule onderschreven (met of zonder optie voertuigen)? In dit geval dekt de reisbijstand de verzekerde personen in geval van ziekte, ongeval of overlijden. De huurwagen is daarentegen niet gedekt door uw contract en valt dus buiten de bijstand. In geval van pech, ongeval of diefstal van het voertuig moet u onmiddellijk contact opnemen met uw huurwagenbedrijf.

bron : EuropAssistance.be