De 6 meest courante rijhulpsystemen : een overzicht

De 6 meest courante rijhulpsystemen : een overzicht

Rijhulpsystemen maken autorijden veiliger. Immers, hoe ‘slimmer’ je wagen, hoe minder kans op een ongeval. Koop je een nieuwe wagen? Dan is deze mogelijk uitgerust met 1 of meerdere rijhulpsystemen of ‘ADAS’ (advanced driver-assistance systems). Als verzekeringsmakelaar vragen wij steeds de gedetailleerde bestelbon op van het aangekochte voertuig. Beschikt je auto over 1 of meer rijhulpsystemen, dan passen wij automatisch de geldende kortingen toe op de verzekeringspremie!

Hieronder vind je een overzicht van de 6 meest courante rijhulpsystemen en hun werking:
1. Parkeerhulp
2. Dodehoeksignalisatie
3. Rijstrookondersteuning
4. Automatic Emergency Braking (AEB)
5. Aandachtsassistent
6. Adaptive cruise control

1. Parkeerhulp: pieptoon, camera en hulplijnen
Jan en zijn vriendin Julie hebben besloten een nieuwe auto te kopen. Jan heeft een hekel aan lastige parkeermanoeuvres in smalle straatjes en Julie krijgt koude rillingen bij de gedachte aan achterwaarts te moeten parkeren op een drukke baan. Gelukkig kunnen Julie en Jan kiezen voor parkeerhulp of parkeer assistentie systemen:
⦁ Achteruitrijradar en obstakeldetector: parkeer ‘in een piep’

Terwijl je parkeert, wordt in je wagen een piepsysteem geactiveerd door de ingebouwde parkeersensoren (achteruitrijsensoren): hoe dichter je bij een obstakel (zoals een persoon, paaltje of ander voertuig) komt, hoe scheller de pieptoon klinkt.

⦁ Achteruitrijcamera: extra ogen op je rug

Dankzij deze camera zie je op je dashboard wat er zich allemaal achter je wagen bevindt of afspeelt. Bovendien worden er hulplijnen getoond die je als parkeer assistent kan gebruiken tijdens het parkeren.

2. Dodehoeksignalisatie: handig verklikkerlichtje
Jan is als de dood voor een dodehoekongeval en kijkt altijd minstens vijf keer over zijn schouder vooraleer hij ritst of invoegt. De dodehoekbewaking (of ook ‘blind spot system’) kan hem echter heel wat toekomstige nekklachten besparen.
Hoe het werkt?
De dodehoekdetector spot de aanwezigheid van andere auto’s in Jans ‘dode hoek’. Een verklikkerlichtje in de buitenspiegels waarschuwt hem dus dat er zich een ander voertuig in zijn ‘dode hoek’ bevindt en dat hij extra voorzichtig moet zijn. Knipt het verklikkerlichtje niet aan? Dan kan Jan rustig invoegen zonder over zijn schouder te moeten kijken.

3. Rijstrookondersteuning: als je stuur gaat trillen
Na weer eens een vermoeiende dag met de kinderen zit Julie een beetje verstrooid achter het stuur en wijkt ze (zonder het te merken) stilletjes af van de rijstrook waarop ze zich bevindt. Dit keer heeft ze geluk en raakt ze de wagen naast haar net niet, al is ze wel erg geschrokken. Maar zal ze de volgende keer evenveel geluk hebben?
Gelukkig bestaat er een rijhulpsysteem dat haar kan waarschuwen wanneer dit gebeurt. Met rijstrookondersteuning (lane support) gaat het stuur van je wagen immers trillen wanneer je de volle of onderbroken witte lijn overschrijdt zonder dat je vooraf gepinkt had. Zo word je bijna letterlijk meteen weer ‘wakker geschud’.

4. AEB of ABS? Remmen ‘made easy’
⦁ AEB (Automatic Emergency Braking): rijhulpsystemen die in een noodsituatie de wagen automatisch (dus zonder tussenkomst van de bestuurder) doen remmen. Niet te verwarren met de (niet-automatisch) noodstopbekrachtiging, waarmee de bestuurder zelf harder kan remmen in geval van nood.
⦁ ABS (antiblokkeersysteem): dankzij dit rijhulpsysteem hoef je niet langer zelf ‘al pompende’ te remmen. Het systeem voorkomt dat de wielen van je wagen blokkeren wanneer je plots hard moet remmen. Met uitzondering van voertuigen van meer dan 10 jaar oud, werkt dit antiblokkeersysteem van de remmen correct op sneeuw. Mogelijk nadeel: een langere remafstand.

5. De aandachtassistent: ‘Time for a break’
Lange ritten? De aandacht assistent (of ook attention assist) vertelt je wanneer het tijd is om de wagen even aan de kant te zetten. Hoe dat werkt? Het rijhulpsysteem registreert je rijtijd, de bewegingen van het stuur, snelheidswijzigingen, het gebruik van knipperlichten en veel meer. De aandachtsassistent verwerkt deze gegevens en geeft daarna een geluidssignaal of visuele hint (zoals een kopje koffie) wanneer het tijd is om even rust te nemen.

6. Adaptive cruise control: handig voor in de file
Voorkom snelheidsovertredingen of vermijd een aanrijding met de wagen vóór je dankzij de adaptive cruise control (of ook proactieve snelheidsregelaar).Met dit rijhulpsysteem wordt de snelheid van je wagen afgestemd op het voertuig dat zich vóór je bevindt. Erg handig voor tijdens het filerijden. Een radar of laser meet de afstand tussen je voertuig en het voertuig vóór je en past de snelheid automatisch aan om zo een veilige afstand te bewaren. Zodra het obstakel is verdwenen, neemt je auto opnieuw de oorspronkelijke snelheid aan.

bron : www.axa.be